söndag 3 november 2013

Remember remember the fifth of November...

Jag älskar den delen av språkämnena som förr kallades realia, alltså det som handlar om kultur, traditioner och historia. Ofta kommer man på för sent att det är något på gång, men ibland passar det in. År 9 håller på med en resa runt jorden och är just nu i Storbritannien. Så passande att Guy Fawkes Night, eller Bonfire Night, råkar vara den här veckan. Det blir ett kort stop på en lektion och de får utforma det mycket själva.
Som introduktion till Storbritannien såg vi en film som eleverna fick svara på frågor om med hjälp av appen Socrative. Som avslutande fråga fick de tycka till om vad de ville veta mer om. Flera svarade traditioner och legender, så det här passar väl perfekt. Hoppas de gillar det!


Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot. 
I see no reason why gunpowder, treason
should ever be forgot.... 

Avslutningsvis kör vi en liten exit ticket med hjälp av Socrative. Vill ni testa? SOC-2415435  Enjoy!

5 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har, matnyttigt och intressant!

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Fast jag kom inte in på Socrative, så jag får ingen chans att testa mina kunskaper :)

    Jag har inte kommit vidare i mina flippfunderingar, men det du lägger här är en inspiration för att komma vidare. Tack!

    /Wilhelm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Socrative är en fantastiskt bra app, om alla elever har iPads eller iPhones (kanske finns till Android också, vet inte). Dock tror jag inte den finns till dator. Vet du hur den funkar? Jag ställde några få "exit ticket"-frågor för att se om eleverna förstått det viktigaste. Svaret får jag sedan skickat till min mail som en excel-fil. På just den här lektionen fick jag se att bara några få elever faktiskt förstått det viktigaste, så på fredag ska jag ta en ny genomgång med dem på samma innehåll, men på annat sätt. Mycket nyttigt för mig och ett bra sätt att se om de har fattat.
      Kul att du blir inspirerad, det är tanken med bloggen! :-)

      Radera
    2. Den finns på dator också!

      Radera