måndag 11 november 2013

News - nyheter på svenska och engelska

I samarbete med min kollega Therése Lumberg har jag arbetat fram en mall/instruktion för att skriva nyhetsartiklar på både svenska och engelska. Mallen blev till en filmsom år 9 fick se idag.


Grunden till filmen är Theréses mall som jag har kompletterat med information från Wikipedia och Språktidningen, nummer 5, 2013.

När vi tittat på filmen diskuterade vi vad målande verb innebär och plockade fram goda exempel. Sedan tittade vi gemensamt på en artikel för att studera den. Följde rubriken riktlinjerna från filmen? På vilka sätt? Fanns det något om avvek? Var upplägget i brödtexten tydligt? Fanns det formuleringar i passivum? Passar de?

Eleverna fick sedan i grupper skapa bra rubriker enligt filmens riktlinjer. De skulle handla om Guy Fawkes Day och om temauppstarten vi hade i torsdags. Efter lite bearbetning kom det fram riktigt bra förslag: "Fawkes - caught, tortured and quartered", "Terror attack avoided".

Nästa steg blir att skriva egna artiklar!

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag har kommit i kontakt med din blogg via digitala skollyftet och undrar vad för program / hur du gör dina tjusiga "fast drawing" instruktionsfilmer? Jag tycker det är ett kul och effektivt sätt att använda vid "flippar".
    Tacksam för svar: Monica Carlsson Gunnesboskolan Lund; moca32@utb.lund.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det är VideoScribe. Sedan lägger jag till ljudet i iMovie.

      Radera
  2. Fantastisk film!! Hoppas det är ok att jag visar denna för de?
    Mvh Mharelene
    mharelene.forthmeiier@edu.vaggeryd.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Självklart får du använda den, det är jättekul!

      Radera