tisdag 14 januari 2014

Digiskol - uppgifterna 3-6

För att hantera stressnivåer har jag legat lågt med #digiskol, men nu finns lite energi, och jag vill ju gärna avsluta något jag har påbörjat. I själva verket har jag gjort en hel del, men inte dokumenterat det så mycket i min blogg.

Mitt #digiskol handlar ju om två saker: att dela med mig av flippfilmer på Wikimedia Commons och att bygga upp en textbank tillsammans med några andra digiskol-lärare för att gemensamt diskutera formativ bedömning utifrån dessa elevexempel. Hur har det då gått?

Det första momentet har jag näst intill glömt bort. Jag har ju ett gäng filmer liggande, och jag har pratat om flippat klassrum med bland annat en VFU-student som jag handledde och två andra VFU-studenter som ville intervjua aktiva lärare om just flippat klassrum. Därigenom har jag bearbetat mina tankeprocesser, men att gå vidare och dela dem har inte blivit av. Men nu så! I skrivande stund försöker jag ladda upp min första film på Wikimedia Commons, en torr liten sak om tyska verb. Det finns problem med upphovsrätt och många av mina filmer är skapade så att jag inte vågar lägga upp dem, t.ex. på grund av att jag har fotat en sida ur en ordbok som exempel. Jag kanske blir kunnigare om vad som gäller längre fram, och tänket kring upphovsrätt kommer nog påverka mina framtida filmer också.

Den andra delen har varit mer aktiv. Vi har en facebook-grupp som heter Digitala skollyftet formativ bedömning, där vi diskuterar och bollar tankar åt alla håll. Vi har fastnat i PUL, det är inte lätt att vara helt säker på att göra allt rätt, och i strukturen hur man kan bygga upp Wikin. Många har varit trötta under julledigheten, men nu drar jag igång igen med en högre växel och hoppas att de andra hänger på. Mina elever har en inlämning på fredag som jag hoppas kunna använda till det här.

Sedan har det dykt upp en tredje del, en del som jag egentligen inte tänkte på som en del av #digiskol: imorgon kväll kör vi Edcamp i Göteborg och jag är en av arrangörerna. Jag var med när vi körde ett första Edcamp i mars 2013, men det var i mindre skala och jag var själva mindre delaktig, Sven gjorde det allra mesta själv (vilket han borde få mer cred för!). Nu är vi ett större gäng, det har varit fullbokat ett tag och intresset är enormt. Vi har ett nytt datum bokat för nästa Edcamp och det kommer även finnas regelbundna pedagogiska pubar i Göteborg snart. Det är häftigt att få vara med och driva igång något tillsammans med andra aktiva, inspirerande, engagerade lärare. Otroligt häftigt! 

Uppföljning kommer förhoppningsvis snart. Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar