tisdag 21 januari 2014

#Digiskol - så mycket på en gång (uppgift 7, 8 och 9)

Nu rullar det på när det gäller #digiskol. Resan från känslan av att jag nog inte kommer slutföra det till att det nog inte är så långt klart gick på ett dygn. Helt plötsligt lossnade det bara.

  1. Mitt första mål handlade om att lära mig ladda upp film på Wikimedia Commons. Och det har jag gjort! Jag har lärt mig en hel del om upphovsrätt på vägen och laddade till slut upp en film som jag själv tycker är väldigt torr och tråkig, men jag fick väldigt positiv feedback, vilket värmde! Där ligger nu min film om verbböjning i presens på tyska!
  2. Det andra steget har visat sig vara det mest ansträngande, men jag tror också att det kan vara det som ger mest i längden. Vi bygger upp en textbank för språklärare, svenska och engelska är språken i nuläget. Syftet är att utifrån texterna kunna diskutera formativ bedömning, något alla lärare behöver göra kontinuerligt. Som lärare kan man också få inspiration för uppgifter från andra lärare, och även elevexempel att visa upp för eleverna. Att ordna en vägg med elevexempel som eleverna får jämföra sin egen text med för att sedan själv bedöma vilken nivå texten ligger på är något vi gärna vill testa, men på en liten skola är det stor risk att eleverna listar ut vem som har skrivit texten, så möjligheten att låna texter från en annan skola öppnar verkligen dörrar.
    Vi har pratat mycket i en facebook-grupp, Digitala skollyftet formativ bedömning, men fastnade i strukturen. Jag skickade ut frågan på twitter och fick snabb respons med tips på personer som är bra på att använda wikispaces, som vi använder. Till slut fick vi hjälp av @AntonEk_ som gjorde en instruktionsfilm till oss. Med hjälp av den listade jag ut de saker som krånglade och fick ordning på det.
    Samma dag frågade jag några elever om lov att använda deras texter som exempel och lade ut mina första textexempel: fem elevexempel av en legend, skrivna av elever i år 9. Här kan ni titta in på vår wiki! I utvecklandet av det här har jag haft mycket kontakt med framför allt @SaraBruun3 som bloggar på http://www.bruunskolblogg.blogspot.se/och @annikasjodahl, med bloggen http://undervisaengelska.blogg.se/, kommunikationen är tät och mycket givande.
    Jag har också bollat en del tankar med mina närmsta kollegor, och min spansklärarkollega, @AncaLaProfe vill att vi ska skapa en likadan wiki för moderna språk. Det får bli nästa projekt!
  3. Sedan hade vi #EdcampGBG ! Evenemanget var hur lyckat som helst. Gruppen som ordnade evenemanget kommunicerade huvudsakligen via en facebook-grupp men hade även två fysiska möten före Edcamp. Här har vi nya kontakter som vi kommer ha glädje av! Vi har en allmän grupp på facebook också, som är öppen för alla som är intresserade. Det finns redan ett nytt datum för nästa Edcamp och jag har föreslagit för min chef att vi kan testa formen vid lämpligt tillfälle inom vår stadsdel och erbjudit mig att leda detta, om intresse finns. 
Exit ticket:

När jag summerar det ser jag att jag har lärt mig massor. Jag tror inte att jag kommer ladda upp några större mängder på Wikimedia commons pga svårigheterna med upphovsrätt, men wikis kommer jag absolut att använda i fler områden framöver. Och Edcamp kommer jag absolut fortsätta arbeta med, i alla former som dyker upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar