torsdag 26 september 2013
tisdag 24 september 2013
Strategier för språkförståelse
Tidigare tipsade jag om strategier för språkproduktion, här kommer motsvarande tips för språkförståelse. Även om jag utgår från engelska och moderna språk fungerar tipsen i de flesta fall.
Lycka till!
Lycka till!
fredag 20 september 2013
Apptips: Socrative
Nu har våra elever börjat få sina iPads, två årskurser är igång och sjuorna trånar förväntansfullt. Nu är vi igång och kan börja använda dem i undervisningen. I takt med att vi kommer igång tänkte jag tipsa om olika appar som vi använder och hur man kan få in dem i undervisningen på ett bra sätt.
Första tipset handlar om en app som heter Socrative. Den är helt gratis och finns i två versioner: Student och Teacher.
Som lärare måste jag registrera ett konto som kopplas till min mailadress och har sedan min identitet klar. Jag får sedan ett klassrumsnummer på sex siffror, det delar jag ut till eleverna.
Första tipset handlar om en app som heter Socrative. Den är helt gratis och finns i två versioner: Student och Teacher.
Som lärare måste jag registrera ett konto som kopplas till min mailadress och har sedan min identitet klar. Jag får sedan ett klassrumsnummer på sex siffror, det delar jag ut till eleverna.
Jag sätter sedan igång ett quiz av valfritt slag och eleverna svarar. Jag kan välja om de ska få jobba i eget tempo eller om jag ska styra när det är dags för nästa fråga. Det kan vara flervalsfrågor eller frågor med öppna svar och jag kan välja om något av svarsalternativen ska markeras som korrekt eller om det ska lämnas öppet. Alla frågor har ju inte ett korrekt svar, så man får anpassa efter sammanhanget.
När quizet är avslutat kommer det en dialogruta som frågar om jag vill ha resultatet skickat till den mailadress jag tidigare angav. Resultatet kan sedan skrivas ut om man vill det.
Appen lämpar sig för såväl glosförhör som för "exit tickets" och eleverna gillade den. Jag gillar den också, den sparar tid och gör saker enkla och självklara.
Betyg: 5/5 iPads. Jättebra!
onsdag 18 september 2013
Tyska: verbböjning i presens del 2: omljudsverb
Här kommer fortsättningen på tyska verb, nu är det omljudsverb som gäller.
söndag 15 september 2013
Flipp: Two Stars and a Wish
This is a lesson plan for English year 9.
We started the semester by trying peer response using two stars and a wish. I gathered the stars and wishes, and we could all agree that they were not very helpful. To help improve the quality of the feedback we spent a full lesson looking at the curricula of English and Swedish to find out what a good text should be like, and then we put together better stars and wishes. You can find the new list at the bottom of this blog entry.
They students have now written short texts that they will try to improve, by getting peer response from their class mates. The instructions look like this:
We started the semester by trying peer response using two stars and a wish. I gathered the stars and wishes, and we could all agree that they were not very helpful. To help improve the quality of the feedback we spent a full lesson looking at the curricula of English and Swedish to find out what a good text should be like, and then we put together better stars and wishes. You can find the new list at the bottom of this blog entry.
They students have now written short texts that they will try to improve, by getting peer response from their class mates. The instructions look like this:
Stars
Variation and vocabulary
Your language is
varied.
You vary your language
well.
Your vocabulary is
very varied.
Your language felt
very much alive.
You have a varied
language and don’t repeat yourself.
Clarity and coherence
Your text has good
flow.
It’s easy to
understand your text.
The content of your
text was clear with good details.
The content was very
clear.
Your text has a clear
line of argument.
There was a clear line
of argument in your text, making it easy to understand.
Your text is coherent
and clear.
You reason with good
arguments to support your point.
Adaption
Your writing is well
adapted to your theme.
You adapt your
language to different genres.
You adapt your text to
the receiver and situation.
Grammar and spelling
Good sentence
structure and descriptions.
You write with good
grammar.
Wishes
Variation and vocabulary
You could vary your
vocabulary more.
You could use more
difficult words and sentences.
Try to read more
difficult text to learn how to write like that.
You need to expand
your vocabulary.
Try to make your
language come alive more.
Clarity and coherence
Your text could have
better flow.
You could develop your
reasoning more.
Try to make your text
more coherent.
Next time you write a
text, make sure it has a clear line of argument.
You can work with
clarifying your text.
Adaption
You could adapt your
language more to your theme.
You can think about
adapting your text to the receiver and situation.
You should try to
adapt the language to your genre.
You could adapt you
language more to the purpose.
Grammar and spelling
You can improve the
grammar in your text.
You need to improve
the sentence structure.
There are some spelling
mistakes, read though your text once more to find them.
Think about what tense
you use (verbs).
torsdag 5 september 2013
Någon annans film: The Big 5
Många skolor försöker samla ihop alla kunskapskrav och förmågor som finns i Lgr11 och i alla ämneskursplanerna enligt Göran Svanelids kategorisering The Big 5. Vi på Herrgårdsskolan har börjat nosa på det och kommer snart få en föreläsning om det. Elin Hemmingsson, lärare på Östbergsskolan i Östersund, har gjort en PP-presentation som tydligt visar hur förmågorna är uppdelade. Jag tycker att den förtjänar att spridas, så var så goda!
Tyska: verbböjning i presens
Vill du ha en repetition av hur man böjer tyska verb? Här kommer en genomgång av de första gångerna.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)