tisdag 24 september 2013

Strategier för språkförståelse

Tidigare tipsade jag om strategier för språkproduktion, här kommer motsvarande tips för språkförståelse. Även om jag utgår från engelska och moderna språk fungerar tipsen i de flesta fall.
Lycka till!


fredag 20 september 2013

Apptips: Socrative

Nu har våra elever börjat få sina iPads, två årskurser är igång och sjuorna trånar förväntansfullt. Nu är vi igång och kan börja använda dem i undervisningen. I takt med att vi kommer igång tänkte jag tipsa om olika appar som vi använder och hur man kan få in dem i undervisningen på ett bra sätt.

Första tipset handlar om en app som heter Socrative. Den är helt gratis och finns i två versioner: Student och Teacher.

Som lärare måste jag registrera ett konto som kopplas till min mailadress och har sedan min identitet klar. Jag får sedan ett klassrumsnummer på sex siffror, det delar jag ut till eleverna.


Jag sätter sedan igång ett quiz av valfritt slag och eleverna svarar. Jag kan välja om de ska få jobba i eget tempo eller om jag ska styra när det är dags för nästa fråga. Det kan vara flervalsfrågor eller frågor med öppna svar och jag kan välja om något av svarsalternativen ska markeras som korrekt eller om det ska lämnas öppet. Alla frågor har ju inte ett korrekt svar, så man får anpassa efter sammanhanget. 
När quizet är avslutat kommer det en dialogruta som frågar om jag vill ha resultatet skickat till den mailadress jag tidigare angav. Resultatet kan sedan skrivas ut om man vill det. 

Appen lämpar sig för såväl glosförhör som för "exit tickets" och eleverna gillade den. Jag gillar den också, den sparar tid och gör saker enkla och självklara. 

Betyg: 5/5 iPads. Jättebra!

onsdag 18 september 2013

söndag 15 september 2013

Flipp: Two Stars and a Wish

This is a lesson plan for English year 9.

We started the semester by trying peer response using two stars and a wish. I gathered the stars and wishes, and we could all agree that they were not very helpful. To help improve the quality of the feedback we spent a full lesson looking at the curricula of English and Swedish to find out what a good text should be like, and then we put together better stars and wishes. You can find the new list at the bottom of this blog entry.
They students have now written short texts that they will try to improve, by getting peer response from their class mates. The instructions look like this:




Stars

Variation and vocabulary
Your language is varied.
You vary your language well.
Your vocabulary is very varied.
Your language felt very much alive.
You have a varied language and don’t repeat yourself.

Clarity and coherence
Your text has good flow.
It’s easy to understand your text.
The content of your text was clear with good details.
The content was very clear.
Your text has a clear line of argument.
There was a clear line of argument in your text, making it easy to understand.
Your text is coherent and clear.
You reason with good arguments to support your point.

Adaption
Your writing is well adapted to your theme.
You adapt your language to different genres.
You adapt your text to the receiver and situation.

Grammar and spelling
Good sentence structure and descriptions.
You write with good grammar.


Wishes

Variation and vocabulary
You could vary your vocabulary more.
You could use more difficult words and sentences.
Try to read more difficult text to learn how to write like that.
You need to expand your vocabulary.
Try to make your language come alive more.

Clarity and coherence
Your text could have better flow.
You could develop your reasoning more.
Try to make your text more coherent. 
Next time you write a text, make sure it has a clear line of argument.
You can work with clarifying your text.

Adaption
You could adapt your language more to your theme.
You can think about adapting your text to the receiver and situation.
You should try to adapt the language to your genre.
You could adapt you language more to the purpose.

Grammar and spelling
You can improve the grammar in your text.
You need to improve the sentence structure.
There are some spelling mistakes, read though your text once more to find them.
Think about what tense you use (verbs).


torsdag 5 september 2013

Någon annans film: The Big 5

Många skolor försöker samla ihop alla kunskapskrav och förmågor som finns i Lgr11 och i alla ämneskursplanerna enligt Göran Svanelids kategorisering The Big 5. Vi på Herrgårdsskolan har börjat nosa på det och kommer snart få en föreläsning om det. Elin Hemmingsson, lärare på Östbergsskolan i Östersund, har gjort en PP-presentation som tydligt visar hur förmågorna är uppdelade. Jag tycker att den förtjänar att spridas, så var så goda!


Tyska: verbböjning i presens


Vill du ha en repetition av hur man böjer tyska verb? Här kommer en genomgång av de första gångerna.