lördag 1 februari 2014

Around the World in Eight Months - Pearltree

I höstas publicerade jag filmen som inledde mina 9ors resa runt jorden.


Resan pågår för fullt, och just nu befinner vi oss i Kanada, för att snart ta oss över gränsen till USA.
Jag fick en förfrågan från en annan lärare om hur jag lagt upp arbetet, hon var nyfiken på att göra något liknande själv. Jag har ju tidigare tittat lite på Pearltrees, men inte riktigt kommit igång. Jag insåg att det här blir det perfekta användningsområdet, så nu har jag samlat allt vi hittills gjort i ett Pearltree om projektet. Länken har jag nu lagt ut på elevernas sida på vår lärplattform Hjärntorget, men tanken är också att den ska kunna spridas till andra lärare för inspiration.



Utöver anteckningar med beskrivningar av lektionsinnehåll, youtube-länkar till mina filmer och musikvideos finns dokument med anteckningar och uppgifter. Några anteckningar har också namnet på iPad-appar med. Det handlar om Heritage från Unesco, som jag använt för att vi ska titta på bilder från olika platser vi besöker och Socrative, där jag har lagt med länkar till de quiz jag skapat till de olika övningarna. 

Jag kommer fylla på mer efter hand, och några dokument vi har jobbat med finns på jobbdatorn, så de tillkommer i nästa vecka.

Hoppas det kan inspirera någon!


5 kommentarer:

  1. Fantastic:) Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  2. Vill gärna veta hur man "hinner" göra såna här bra saker? Jag tycker det är svårt och tar ofantlig tid att bara hitta länkar som är bra nog att använda... Tar gärna massor av tips...

    SvaraRadera
  3. Man lägger ner alldeles för mycket av sin förtroendetid och alldeles för mycket fritid på att lära sig roliga program, men efter hand går det snabbare och snabbare. Jag jobbar dock bara 65% som lärare i år och mitt fokus ligger på engelska, där jag bara har en klass. Därför har jag kunnat fokusera arbetet på en enda grupp, vilket förenklar för mig.
    Mina tyskaelever kommer från olika skolor och alla har inte tillgång till digitala hjälpmedel, så där har jag inte samma möjligheter, tyvärr.
    Sedan vill jag tipsa om facebook-grupper. Jag är med i Engelska 6-9 (nu även administratör i samma grupp), Språklärare delar med sig och flera andra grupper. Slänger man ut en fråga där får man snabbt tips från andra lärare som jobbat med liknande saker. Otroligt bra stöd i arbetet! Sharing is caring är ju det utvidgade kollegiets motto!

    SvaraRadera
  4. Kanon! Har snurrat runt i ditt träd och fascineras både av det fantastiska upplägget och av Pearltrees, som fler och fler börjat hinta om. Försökte mig på en tutorial på youtube, men förstod ingenting. Efter ditt träd har jag börjat förstå. Helt klart något jag ska använda mig av. Ett perfekt ställe att samla allt på. Tack!

    SvaraRadera