Efter lite väl mycket paus ska jag nu ta tag i digitala skollyftet. Det finns massor av inriktningar jag skulle vilja hoppa på, men efter lite grunnande har jag kommit fram till två olika saker, och de hänger båda ihop med konceptet "sharing is caring" och tankar att vi kan lära av varandra.
1. Jag vill lära mig bidra till en Wiki, och inte vilken som helst utan Wikimedia Commons avdelning för FlippKlipp. Jag vill lära mig hantera en wiki, lära mig lägga upp de av mina filmer som känns lämpliga och lära mig hitta andra flippar jag kan använda mig av.
2. Jag vill vara med och bygga upp en textbank för att arbeta med formativ bedömning i språk, tillsammans med @ThereseLumberg @annikasjodahl @frksarapersson @saraahlen och säkert fler. Vart detta kan leda vet jag ännu inte, men min förhoppning är att vi kan göra en bank av även uppgifter. Vart det leder får vi se!
fredag 15 november 2013
måndag 11 november 2013
News - nyheter på svenska och engelska
I samarbete med min kollega Therése Lumberg har jag arbetat fram en mall/instruktion för att skriva nyhetsartiklar på både svenska och engelska. Mallen blev till en filmsom år 9 fick se idag.
Grunden till filmen är Theréses mall som jag har kompletterat med information från Wikipedia och Språktidningen, nummer 5, 2013.
När vi tittat på filmen diskuterade vi vad målande verb innebär och plockade fram goda exempel. Sedan tittade vi gemensamt på en artikel för att studera den. Följde rubriken riktlinjerna från filmen? På vilka sätt? Fanns det något om avvek? Var upplägget i brödtexten tydligt? Fanns det formuleringar i passivum? Passar de?
Eleverna fick sedan i grupper skapa bra rubriker enligt filmens riktlinjer. De skulle handla om Guy Fawkes Day och om temauppstarten vi hade i torsdags. Efter lite bearbetning kom det fram riktigt bra förslag: "Fawkes - caught, tortured and quartered", "Terror attack avoided".
Nästa steg blir att skriva egna artiklar!
Grunden till filmen är Theréses mall som jag har kompletterat med information från Wikipedia och Språktidningen, nummer 5, 2013.
När vi tittat på filmen diskuterade vi vad målande verb innebär och plockade fram goda exempel. Sedan tittade vi gemensamt på en artikel för att studera den. Följde rubriken riktlinjerna från filmen? På vilka sätt? Fanns det något om avvek? Var upplägget i brödtexten tydligt? Fanns det formuleringar i passivum? Passar de?
Eleverna fick sedan i grupper skapa bra rubriker enligt filmens riktlinjer. De skulle handla om Guy Fawkes Day och om temauppstarten vi hade i torsdags. Efter lite bearbetning kom det fram riktigt bra förslag: "Fawkes - caught, tortured and quartered", "Terror attack avoided".
Nästa steg blir att skriva egna artiklar!
söndag 3 november 2013
Remember remember the fifth of November...
Jag älskar den delen av språkämnena som förr kallades realia, alltså det som handlar om kultur, traditioner och historia. Ofta kommer man på för sent att det är något på gång, men ibland passar det in. År 9 håller på med en resa runt jorden och är just nu i Storbritannien. Så passande att Guy Fawkes Night, eller Bonfire Night, råkar vara den här veckan. Det blir ett kort stop på en lektion och de får utforma det mycket själva.
Som introduktion till Storbritannien såg vi en film som eleverna fick svara på frågor om med hjälp av appen Socrative. Som avslutande fråga fick de tycka till om vad de ville veta mer om. Flera svarade traditioner och legender, så det här passar väl perfekt. Hoppas de gillar det!
Avslutningsvis kör vi en liten exit ticket med hjälp av Socrative. Vill ni testa? SOC-2415435 Enjoy!
Som introduktion till Storbritannien såg vi en film som eleverna fick svara på frågor om med hjälp av appen Socrative. Som avslutande fråga fick de tycka till om vad de ville veta mer om. Flera svarade traditioner och legender, så det här passar väl perfekt. Hoppas de gillar det!
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
should ever be forgot....
Avslutningsvis kör vi en liten exit ticket med hjälp av Socrative. Vill ni testa? SOC-2415435 Enjoy!
tisdag 29 oktober 2013
Digitala Skollyftet - #digiskol
Nu drar digitala skollyftet igång och självklart hänger jag på!
Jag har alltid varit nyfiken på ny teknik. Som 17-åring skapade jag min första hemsida med hjälp av mallar på det som hette Geocities. Strax efter skapade jag en ny genom att skriva html-kod med hjälp av den första hemsidan. Även om jag inte är någon programmerare har jag alltid varit på nyfiken på teknik och de möjligheter tekniken skapar.
Jag undervisar engelska och tyska på högstadiet. Mina elever har iPads 1-1. Eller, några av dem. Eleverna i år 6 har inga iPads. Och i tyskan delar vi språket med en annan skola, och de eleverna har inga iPads. Så i praktiken har jag bara en grupp som har det: mina 9or i engelska. Mycket jobb för få undervisningstimmar. Det är frustrerande, men jag hoppas att grannskolan snart kommer ikapp så att jag även kan utveckla tyskan.
På twitter heter jag @miasmith1980 och det här är min pedagogiska blogg. Målgrupp: elever, föräldrar och andra lärare.
Nu kör vi! #digiskol http://www.digitalaskollyftet.se/
Jag har alltid varit nyfiken på ny teknik. Som 17-åring skapade jag min första hemsida med hjälp av mallar på det som hette Geocities. Strax efter skapade jag en ny genom att skriva html-kod med hjälp av den första hemsidan. Även om jag inte är någon programmerare har jag alltid varit på nyfiken på teknik och de möjligheter tekniken skapar.
Jag undervisar engelska och tyska på högstadiet. Mina elever har iPads 1-1. Eller, några av dem. Eleverna i år 6 har inga iPads. Och i tyskan delar vi språket med en annan skola, och de eleverna har inga iPads. Så i praktiken har jag bara en grupp som har det: mina 9or i engelska. Mycket jobb för få undervisningstimmar. Det är frustrerande, men jag hoppas att grannskolan snart kommer ikapp så att jag även kan utveckla tyskan.
På twitter heter jag @miasmith1980 och det här är min pedagogiska blogg. Målgrupp: elever, föräldrar och andra lärare.
Nu kör vi! #digiskol http://www.digitalaskollyftet.se/
måndag 28 oktober 2013
Mina ledord genom läraryrket
Därför måste vi även ha ämnesfortbildning för lärare. Därför måste vi alltid fortsätta prata om vad vi gör och varför vi gör det. Därför måste vi älska det vi gör. Därför måste vi få tid för att prata med varandra. Därför måste vi få tid att se till att hålla elden levande för varandra.
fredag 18 oktober 2013
Fonetik med iPad och dator
I veckan har mina 9or för första gången fått möta fonetisk skrift. Vissa lärare arbetar väldigt mycket med det, själv berör jag det knappt alls i varken tyska eller engelska. När jag undervisade i franska lade jag mer energi på det av den enkla anledningen att stavningen och uttalet skiljer sig så markant åt i franska språket. De här skillnaderna mellan uttal och skrift finns ju också i engelskan, men då eleverna hör så mycket engelska i sin vardag blir behovet inte lika tydligt. Fonetik nämns inte i kursplanerna för engelska och moderna språk i Lgr11, men i det centrala innehållet finns en punkt som lyder "Språkliga företeelser för att förtydliga, variera och berika kommunikationen som ut-
tal, intonation och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad."
Det tycker jag även kan handla om att kunna läsa ut den fonetiska skriften i en ordbok. Det blir ingen bedömning av det här och vi kommer inte lägga så mycket tid och energi på det, men eleverna får en chans att lära sig en strategi till, som de kan ha nytta av även i framtiden när de lär sig fler språk.
Jag introducerade ämnet med en kort film om uttal från BBC. Sedan tittade vi gemensamt på de fonetiska tecknen med hjälp av en bild på hemsida. Tecknen är klickbara och kopplade till ljudfiler, så vi kunde tillsammans lyssna på uttalet på varje ljud.
Nästa steg blev att ladda ner en ny app till våra iPads: Sounds: Pronunciation app från Macmillan.
I appen fick eleverna på egen hand försöka förstå vad de konstiga tecknen betydde, några försökte också på eget initiativ skriva egna tecken när de fick orden stavade, vilket är avsevärt svårare. Den funktionen fungerade dock bara får några elever, oklart varför.
Mitt syfte med lektionen: att eleverna ska kunna känna igen fonetisk skrift och kunna få någon vägledning av tecknen. Lyckades jag med det. Jodå, och med glada miner också!
Jag introducerade ämnet med en kort film om uttal från BBC. Sedan tittade vi gemensamt på de fonetiska tecknen med hjälp av en bild på hemsida. Tecknen är klickbara och kopplade till ljudfiler, så vi kunde tillsammans lyssna på uttalet på varje ljud.
Nästa steg blev att ladda ner en ny app till våra iPads: Sounds: Pronunciation app från Macmillan.
I appen fick eleverna på egen hand försöka förstå vad de konstiga tecknen betydde, några försökte också på eget initiativ skriva egna tecken när de fick orden stavade, vilket är avsevärt svårare. Den funktionen fungerade dock bara får några elever, oklart varför.
När de hade fått ungefärlig koll på hur man skulle läsa ut dem gick de
vidare till kartan med ljuden, där de själva fick klicka fram ljud. De
testade att få appen att uttala deras namn på engelska och hitta roliga
ord.
tisdag 1 oktober 2013
Lässtrategier - någon annans filmer
Jag ramlade på några videoscribe-filmer om lässtrategier som jag tyckte var otroligt tydliga och bra. Titta gärna på dem! Det är Susanne Nystedt (@SusanneNystedt på twitter) från Borås som ligger bakom dem.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)