onsdag 11 december 2013

Läsning - en uppmaning

Den här bilden dök upp på twitter i veckan, och jag har spridit den via facebook. Den sprids som en löpeld, för alla vet hur viktigt det är.



Det jag som lärare ser är att en del elever är inriktade på en viss sorts texter men har svårt med bredden. En del elever som älskar skönlitteratur har problem med mer formella texter, andra gillar fakta men gillar inte att skriva skönlitterärt osv. Som förälder vill jag förmedla skönlitteraturens fantastiska värld till mitt barn av fler anledningar än bara de språkliga, det är en glödje att få gå in i bokens värld. Men jag vill också lära honom annat när han blir större. Jag tänker på nyheter, faktatexter och allt annat. Det är inte så sannolikt att vi kommer ha en papperstidning hemma när Adrian börjar läsa (det har vi inte idag heller), men formen för läsandet får komma den dagen utifrån de förutsättningar som finns då. Men läsa ska vi göra, det kan jag lova. Det gör vi redan idag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar