fredag 20 september 2013

Apptips: Socrative

Nu har våra elever börjat få sina iPads, två årskurser är igång och sjuorna trånar förväntansfullt. Nu är vi igång och kan börja använda dem i undervisningen. I takt med att vi kommer igång tänkte jag tipsa om olika appar som vi använder och hur man kan få in dem i undervisningen på ett bra sätt.

Första tipset handlar om en app som heter Socrative. Den är helt gratis och finns i två versioner: Student och Teacher.

Som lärare måste jag registrera ett konto som kopplas till min mailadress och har sedan min identitet klar. Jag får sedan ett klassrumsnummer på sex siffror, det delar jag ut till eleverna.


Jag sätter sedan igång ett quiz av valfritt slag och eleverna svarar. Jag kan välja om de ska få jobba i eget tempo eller om jag ska styra när det är dags för nästa fråga. Det kan vara flervalsfrågor eller frågor med öppna svar och jag kan välja om något av svarsalternativen ska markeras som korrekt eller om det ska lämnas öppet. Alla frågor har ju inte ett korrekt svar, så man får anpassa efter sammanhanget. 
När quizet är avslutat kommer det en dialogruta som frågar om jag vill ha resultatet skickat till den mailadress jag tidigare angav. Resultatet kan sedan skrivas ut om man vill det. 

Appen lämpar sig för såväl glosförhör som för "exit tickets" och eleverna gillade den. Jag gillar den också, den sparar tid och gör saker enkla och självklara. 

Betyg: 5/5 iPads. Jättebra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar